Cenová kontrola ze strany Specializovaného finančního úřadu
3. listopadu 2025
Pokud Vaše společnost nespadá běžně pod místní příslušnost Specializovaného finančního úřadu („SFÚ“), a i přes to Vás kontaktují jeho pracovníci, s největší pravděpodobností se nebude jednat o omyl, ale může jít například o zahájení tzv. cenové kontroly.
SFÚ je oprávněn provádět cenovou kontrolu v souladu s ustanovením § 11 odst. 9 zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů a ustanovením § 14 a ustanovením § 18 c) zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů („zákon o cenách“). Cenová kontrola není běžně známou daňovou kontrolou vykonávanou dle daňového řádu, daňová kontrola a cenová kontrola spolu nijak nesouvisí a mají odlišný průběh.
Přehled oblastí a dozorových orgánů
Níže najdete srozumitelný přehled vybraných oblastí, kde se uplatňuje cenová regulace či cenová kontrola podle české legislativy
- Energetika – ceny v této oblasti reguluje a kontroluje Energetický regulační úřad, avšak v oblasti podpory výroby energie z obnovitelných zdrojů, druhotných zdrojů nebo kombinované výroby elektřiny a tepla vykonává cenovou kontrolu Státní energetická inspekce.
- Zdravotnictví – Ministerstvo zdravotnictví reguluje a povětšinou kontroluje ceny zdravotnických služeb, léčivých přípravků, potravin pro zvláštní lékařské účely, stomatologických výrobků a zdravotnických prostředků, avšak u léků vykonává cenovou kontrolu Státní úřad pro kontrolu léčiv.
- Telekomunikace a poštovní služby – ceny reguluje a cenovou kontrolu vykonává Český telekomunikační úřad
- Dráhy – cenovou kontrolu vykonává Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
- Veřejně dotované zboží a služby – např. zboží dotované ze státního rozpočtu nebo jiných veřejných rozpočtů.
- Trhy ohrožené omezením hospodářské soutěže – pokud je trh narušen monopolním nebo dominantním postavením.
- Mimořádné tržní situace – např. krizové stavy, kdy je nutné zabránit cenovým výkyvům.
- Předpisy EU – pokud evropské právo vyžaduje cenovou regulaci v určité oblasti.
Upozornění právníka:"Nová pravidla umožňují státu zavést cenovou regulaci prakticky ze dne na den – například stanovit cenové stropy v reakci na krizovou situaci. Pro podnikatele to znamená nutnost okamžitě reagovat a sledovat oficiální věstníky, aby předešli porušení nově vydaných nařízení." říká Jana Dudychová, právnička z Hills Legal.
V čem spočívá cennová kontrola?
Cenová kontrola spočívá v:
- ve zjišťování, zda prodávající nebo kupující neporušují ustanovení zákona o cenách a cenové předpisy,
- v ověřování správnosti předkládaných podkladů pro potřeby vyhodnocování vývoje cen, regulace cen a pro řízení o porušení cenových předpisů,
- v kontrole plnění opatření uložených k nápravě,
- ve zjišťování, zda poskytovatel platebních služeb neporušuje ustanovení zákona upravujícího platební styk týkající se výše úplaty za služby poskytované v rámci základního platebního účtu.
Jaký je průběh cenové kontroly?
Průběh cenové kontroly je zpravidla následující:
Kontrolní orgán v prvním kroku zašle oznámení o zahájení kontroly, ve kterém kontrolovaný subjekt seznámí se zákonem, podle kterého se kontrola provádí, představí kontrolní pracovníky, stanoví seznam požadovaných podkladů a vysvětlení k vybraným oblastem činnosti subjektu, a to v konkrétně stanoveném období, uvede lhůtu pro doložení a vyzve k součinnosti pod hrozbou pokuty dle kontrolního řádu.
Před zahájením cenové kontroly lze zajistit důkazy potřebné pro řízení o porušení cenových předpisů v maloobchodě a ve službách i bez přítomnosti kontrolované osoby nebo osoby oprávněné jednat jménem kontrolované osoby. O důkazech a průběhu cenové kontroly mohou kontrolní orgány pořizovat zvukové a obrazové záznamy.
V průběhu samotné cenové kontroly pak může kontrolní orgán průběžné žádat další podklady a vysvětlení, a to prostřednictvím zaslané žádosti o poskytnutí podkladů, nebo na základě místního šetření.
Pokud vznikne při cenové kontrole podezření, že kontrolovaná osoba získala nepřiměřený majetkový prospěch, kontrolní pracovník ho vyčíslí a uvede v protokolu o provedené cenové kontrole. Pokud kontrolovaná osoba prokáže, že prospěch byl vrácen před zahájením kontroly, nezapočítává se do protokolu.
Pokud jste v pozici prodávajícího, pak nepřiměřený majetkový prospěch podle zákona o cenách získáte, prodáte-li zboží nebo službu za cenu
- zahrnující ekonomicky neoprávněné náklady nebo nepřiměřený zisk získaný na základě uplatnění vyšší ceny prodeje oproti tržní hodnotě podle zákona o oceňování majetku, dále v případě zneužití výhodnějšího hospodářského postavení na trhu,
- vyšší než maximální nebo pevnou úředně stanovenou cenu, nebo
- vyšší, než by odpovídalo pravidlům cenové regulace.
Ekonomicky oprávněnými náklady jsou náklady na pořízení odpovídajícího množství přímého materiálu, mzdové a ostatní osobní náklady, technologicky nezbytné ostatní přímé a nepřímé náklady a náklady oběhu.Přiměřeným ziskem je zisk spojený s výrobou a prodejem daného zboží odpovídající obvyklému zisku dlouhodobě dosahovanému při srovnatelných ekonomických činnostech, který zajišťuje přiměřenou návratnost použitého kapitálu v přiměřeném časovém období.
Protokol o kontrole slouží jako dokumentace zjištěných skutečností. Správní orgán následně vyhodnotí, zda zjištěné skutečnosti představují porušení právních předpisů (např. zákona o cenách). Pokud ano, může být řízení zahájeno z moci úřední.
V rámci správního řízení je následně zahájeno i adhézní řízení, což je zvláštní forma řízení, která umožňuje poškozenému uplatnit nárok na náhradu škody, nemajetkové újmy nebo bezdůvodného obohacení přímo v hlavním řízení proti obviněnému, aniž by musel vést samostatný občanskoprávní spor.
Upozornění právníka:„Novela propojila cenovou regulaci s dohledem nad hospodářskou soutěží. ÚOHS teď může od cenových orgánů (MF, ČOI, SÚKL aj.) získávat informace a využít je při kontrole kartelů či zneužití dominance – zejména na trhu potravinářských a zemědělských produktů. Platí to i opačně: ÚOHS bude své poznatky sdílet s cenovými inspektory. Podniky s významným tržním postavením tak mohou čelit koordinované pozornosti – porušení cenových předpisů může přerůst v soutěžní šetření, a naopak.“ říká Jana Dudychová, právnička z Hills Legal.
Za porušení právních předpisů je kontrolované osobě udělena pokuta dle příslušného druhu provinění (v krajním případě až do 10 mil. Kč), přičemž nejčastěji se ukládá ve výši 1-5násobku výše nepřiměřeného majetkového prospěchu. Proti rozhodnutí lze podat odvolání.
Kontrolní orgán může uložit opatření k nápravě, přičemž stanoví přiměřenou lhůtu nebo jiné nutné podmínky k zajištění jejich splnění.
Upozornění právníka:„Novela zpřísňuje postihy a posiluje pravomoci cenových orgánů. Inspektoři teď mohou nejen ukládat sankce, ale také vydávat opatření k nápravě – a pokud je nesplníte, hrozí donucovací pokuty – klidně opakovaně – až do výše 1 milion Kč. Kontroly budou častější, reakce musí být rychlá – jinak hrozí sankce.“ říká Jana Dudychová, právnička z Hills Legal.
Doporučujeme jako u každého typu kontroly kontaktovat odborníka pro danou oblast, který Vás provede celou cenovou kontrolou a již od jejího samotného počátku Vám bude podporou při předkládání podkladů, požadovaných kontrolním orgánem, a v komunikaci s kontrolním orgánem.
Další orgány cenové regulace a kontroly
Ministerstvo financí reguluje ceny u veškerého zboží, s výjimkou regulace cen zboží, k jehož regulaci je příslušný jiný cenový orgán.
Specializovaný finanční úřad vykonává cenovou kontrolu v případech, kdy k jejímu výkonu není příslušný jiný cenový orgán.
Právní rámec regulace cen
Příslušný cenový orgán stanoví cenovým výměrem zboží podléhající regulaci cen, uplatněný způsob a podmínky regulace cen, úředně stanovené ceny, pravidla a postupy pro stanovení těchto cen a jejich změn.
Například Ministerstvo zdravotnictví ČR zveřejnilo nový Cenový předpis 1/2025/CAU ze dne 1.11.2024, kterým na kalendářní rok 2025 (pokud během roku 2025 nedojde k dalším změnám) se mj. regulují zdravotní služby v režimu tzv. věcného usměrnění. Jinak řečeno se jedná o minutové a cenové kalkulace a pravidla jejich tvorby a vytváření, uplatňování a účtování cen. Tento způsob regulace se týká drtivé většiny poskytovatelů zdravotní péče neboli privátních ordinací, které inkasují peníze od pacientů samoplátců za určité výkony , nehrazené z veřejného zdravotního pojištění. Typicky se tato regulace týká zubních lékařů (stomatologů), gynekologů, očních lékařů, dermatologů, fyzioterapeutů, neurologů, víceoborových klinik a dalších lékařských oborů.
V této souvislosti upozorňujeme, že daňový náklad pro účely daní z příjmů a DPH nemusí být automaticky ekonomicky oprávněný náklad pro účely správně nastavené cenové kalkulace. Je proto nutné pečlivě sledovat příslušné cenové předpisy pro konkrétní obor podnikání.
Upozornění právníka:„Roztříštěná rozhodnutí o cenách končí. Nově je nahradí cenové výměry – opatření obecné povahy, která musí být odůvodněná a lze je napadnout u soudu. Pokud s regulací nesouhlasíte, máte 3 měsíce od účinnosti na podání žaloby. Novelizace zákona o cenách přinesla jasnější pravidla a reálný prostor pro obranu!“ říká Jana Dudychová, právnička z Hills Legal.
Ještě nemáte cenovou kalkulaci?
Pokud Vaše podnikání podléhá regulaci cen a Vy se v této problematice neorientujete a/nebo ještě nemáte k dispozici žádné podklady prokazující oprávněnou výši cen účtovaných zákazníkům, neváhejte kontaktovat odborníka pro danou oblast a začněte s přípravou podkladů již dnes!

Barbora Sluková
daňový poradce, hlavní účetní
Kontaktujte nás
Obraťte se na nás a svěřte své mzdové účetnictví do profesionálních rukou.
