Cenová kontrola ze strany Specializovaného finančního úřadu


3. listopadu 2025
Autor: Barbora Sluková
Délka čtení:

Pokud Vaše společnost nespadá běžně pod místní příslušnost Specializovaného finančního úřadu („SFÚ“), a i přes to Vás kontaktují jeho pracovníci, s největší pravděpodobností se nebude jednat o omyl, ale může jít například o zahájení tzv. cenové kontroly.

SFÚ je oprávněn provádět cenovou kontrolu v souladu s ustanovením § 11 odst. 9 zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů a ustanovením § 14 a ustanovením § 18 c) zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů („zákon o cenách“). Cenová kontrola není běžně známou daňovou kontrolou vykonávanou dle daňového řádu, daňová kontrola a cenová kontrola spolu nijak nesouvisí a mají odlišný průběh.

Přehled oblastí a dozorových orgánů

Níže najdete srozumitelný přehled vybraných oblastí, kde se uplatňuje cenová regulace či cenová kontrola podle české legislativy

  1. Energetika – ceny v této oblasti reguluje a kontroluje Energetický regulační úřad, avšak v oblasti podpory výroby energie z obnovitelných zdrojů, druhotných zdrojů nebo kombinované výroby elektřiny a tepla vykonává cenovou kontrolu Státní energetická inspekce.
  2. Zdravotnictví – Ministerstvo zdravotnictví reguluje a povětšinou kontroluje ceny zdravotnických služeb, léčivých přípravků, potravin pro zvláštní lékařské účely, stomatologických výrobků a zdravotnických prostředků, avšak u léků vykonává cenovou kontrolu Státní úřad pro kontrolu léčiv.
  3. Telekomunikace a poštovní služby – ceny reguluje a cenovou kontrolu vykonává Český telekomunikační úřad
  4. Dráhy – cenovou kontrolu vykonává Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
  5. Veřejně dotované zboží a služby – např. zboží dotované ze státního rozpočtu nebo jiných veřejných rozpočtů.
  6. Trhy ohrožené omezením hospodářské soutěže – pokud je trh narušen monopolním nebo dominantním postavením.
  7. Mimořádné tržní situace – např. krizové stavy, kdy je nutné zabránit cenovým výkyvům.
  8. Předpisy EU – pokud evropské právo vyžaduje cenovou regulaci v určité oblasti.
 Upozornění právníka:
"Nová pravidla umožňují státu zavést cenovou regulaci prakticky ze dne na den – například stanovit cenové stropy v reakci na krizovou situaci. Pro podnikatele to znamená nutnost okamžitě reagovat a sledovat oficiální věstníky, aby předešli porušení nově vydaných nařízení." říká Jana Dudychová, právnička z Hills Legal.

V čem spočívá cennová kontrola?

Cenová kontrola spočívá v:

  • ve zjišťování, zda prodávající nebo kupující neporušují ustanovení zákona o cenách a cenové předpisy,
  • v ověřování správnosti předkládaných podkladů pro potřeby vyhodnocování vývoje cen, regulace cen a pro řízení o porušení cenových předpisů,
  • v kontrole plnění opatření uložených k nápravě,
  • ve zjišťování, zda poskytovatel platebních služeb neporušuje ustanovení zákona upravujícího platební styk týkající se výše úplaty za služby poskytované v rámci základního platebního účtu.

Jaký je průběh cenové kontroly?

Průběh cenové kontroly je zpravidla následující:

Kontrolní orgán v prvním kroku zašle oznámení o zahájení kontroly, ve kterém kontrolovaný subjekt seznámí se zákonem, podle kterého se kontrola provádí, představí kontrolní pracovníky, stanoví seznam požadovaných podkladů a vysvětlení k vybraným oblastem činnosti subjektu, a to v konkrétně stanoveném období, uvede lhůtu pro doložení a vyzve k součinnosti pod hrozbou pokuty dle kontrolního řádu.

Před zahájením cenové kontroly lze zajistit důkazy potřebné pro řízení o porušení cenových předpisů v maloobchodě a ve službách i bez přítomnosti kontrolované osoby nebo osoby oprávněné jednat jménem kontrolované osoby. O důkazech a průběhu cenové kontroly mohou kontrolní orgány pořizovat zvukové a obrazové záznamy.

V průběhu samotné cenové kontroly pak může kontrolní orgán průběžné žádat další podklady a vysvětlení, a to prostřednictvím zaslané žádosti o poskytnutí podkladů, nebo na základě místního šetření.

Pokud vznikne při cenové kontrole podezření, že kontrolovaná osoba získala nepřiměřený majetkový prospěch, kontrolní pracovník ho vyčíslí a uvede v protokolu o provedené cenové kontrole. Pokud kontrolovaná osoba prokáže, že prospěch byl vrácen před zahájením kontroly, nezapočítává se do protokolu.

Pokud jste v pozici prodávajícího, pak nepřiměřený majetkový prospěch podle zákona o cenách získáte, prodáte-li zboží nebo službu za cenu

  1. zahrnující ekonomicky neoprávněné náklady nebo nepřiměřený zisk získaný na základě uplatnění vyšší ceny prodeje oproti tržní hodnotě podle zákona o oceňování majetku, dále v případě zneužití výhodnějšího hospodářského postavení na trhu,
  2. vyšší než maximální nebo pevnou úředně stanovenou cenu, nebo
  3. vyšší, než by odpovídalo pravidlům cenové regulace.

Ekonomicky oprávněnými náklady jsou náklady na pořízení odpovídajícího množství přímého materiálu, mzdové a ostatní osobní náklady, technologicky nezbytné ostatní přímé a nepřímé náklady a náklady oběhu.Přiměřeným ziskem je zisk spojený s výrobou a prodejem daného zboží odpovídající obvyklému zisku dlouhodobě dosahovanému při srovnatelných ekonomických činnostech, který zajišťuje přiměřenou návratnost použitého kapitálu v přiměřeném časovém období.

Protokol o kontrole slouží jako dokumentace zjištěných skutečností. Správní orgán následně vyhodnotí, zda zjištěné skutečnosti představují porušení právních předpisů (např. zákona o cenách). Pokud ano, může být řízení zahájeno z moci úřední.

V rámci správního řízení je následně zahájeno i adhézní řízení, což je zvláštní forma řízení, která umožňuje poškozenému uplatnit nárok na náhradu škody, nemajetkové újmy nebo bezdůvodného obohacení přímo v hlavním řízení proti obviněnému, aniž by musel vést samostatný občanskoprávní spor.

Upozornění právníka:
„Novela propojila cenovou regulaci s dohledem nad hospodářskou soutěží. ÚOHS teď může od cenových orgánů (MF, ČOI, SÚKL aj.) získávat informace a využít je při kontrole kartelů či zneužití dominance – zejména na trhu potravinářských a zemědělských produktů. Platí to i opačně: ÚOHS bude své poznatky sdílet s cenovými inspektory. Podniky s významným tržním postavením tak mohou čelit koordinované pozornosti – porušení cenových předpisů může přerůst v soutěžní šetření, a naopak.“ říká Jana Dudychová, právnička z Hills Legal.

Za porušení právních předpisů je kontrolované osobě udělena pokuta dle příslušného druhu provinění (v krajním případě až do 10 mil. Kč), přičemž nejčastěji se ukládá ve výši 1-5násobku výše nepřiměřeného majetkového prospěchu. Proti rozhodnutí lze podat odvolání.

Kontrolní orgán může uložit opatření k nápravě, přičemž stanoví přiměřenou lhůtu nebo jiné nutné podmínky k zajištění jejich splnění.

Upozornění právníka:
„Novela zpřísňuje postihy a posiluje pravomoci cenových orgánů. Inspektoři teď mohou nejen ukládat sankce, ale také vydávat opatření k nápravě – a pokud je nesplníte, hrozí donucovací pokuty – klidně opakovaně – až do výše 1 milion Kč. Kontroly budou častější, reakce musí být rychlá – jinak hrozí sankce.říká Jana Dudychová, právnička z Hills Legal.

Doporučujeme jako u každého typu kontroly kontaktovat odborníka pro danou oblast, který Vás provede celou cenovou kontrolou a již od jejího samotného počátku Vám bude podporou při předkládání podkladů, požadovaných kontrolním orgánem, a v komunikaci s kontrolním orgánem.

Další orgány cenové regulace a kontroly

Ministerstvo financí reguluje ceny u veškerého zboží, s výjimkou regulace cen zboží, k jehož regulaci je příslušný jiný cenový orgán.

Specializovaný finanční úřad vykonává cenovou kontrolu v případech, kdy k jejímu výkonu není příslušný jiný cenový orgán.

Právní rámec regulace cen

Příslušný cenový orgán stanoví cenovým výměrem zboží podléhající regulaci cen, uplatněný způsob a podmínky regulace cen, úředně stanovené ceny, pravidla a postupy pro stanovení těchto cen a jejich změn.

Například Ministerstvo zdravotnictví ČR zveřejnilo nový Cenový předpis 1/2025/CAU ze dne 1.11.2024, kterým na kalendářní rok 2025 (pokud během roku 2025 nedojde k dalším změnám) se mj. regulují zdravotní služby v režimu tzv. věcného usměrnění. Jinak řečeno se jedná o minutové a cenové kalkulace a pravidla jejich tvorby a vytváření, uplatňování a účtování cen. Tento způsob regulace se týká drtivé většiny poskytovatelů zdravotní péče neboli privátních ordinací, které inkasují peníze od pacientů samoplátců za určité výkony , nehrazené z veřejného zdravotního pojištění. Typicky se tato regulace týká zubních lékařů (stomatologů), gynekologů, očních lékařů, dermatologů, fyzioterapeutů, neurologů, víceoborových klinik a dalších lékařských oborů.

V této souvislosti upozorňujeme, že daňový náklad pro účely daní z příjmů a DPH nemusí být automaticky ekonomicky oprávněný náklad pro účely správně nastavené cenové kalkulace. Je proto nutné pečlivě sledovat příslušné cenové předpisy pro konkrétní obor podnikání.

Upozornění právníka:
Roztříštěná rozhodnutí o cenách končí. Nově je nahradí cenové výměry – opatření obecné povahy, která musí být odůvodněná a lze je napadnout u soudu. Pokud s regulací nesouhlasíte, máte 3 měsíce od účinnosti na podání žaloby. Novelizace zákona o cenách přinesla jasnější pravidla a reálný prostor pro obranu!říká Jana Dudychová, právnička z Hills Legal.

Ještě nemáte cenovou kalkulaci?

Pokud Vaše podnikání podléhá regulaci cen a Vy se v této problematice neorientujete a/nebo ještě nemáte k dispozici žádné podklady prokazující oprávněnou výši cen účtovaných zákazníkům, neváhejte kontaktovat odborníka pro danou oblast a začněte s přípravou podkladů již dnes!

Článek vznikl ve spolupráci s advokátní kanceláří
Hills Legal logo

Barbora Sluková

daňový poradce, hlavní účetní

Kontaktujte nás

Obraťte se na nás a svěřte své mzdové účetnictví do profesionálních rukou.

Zpět

Tato webová stránka používá cookies

Můžete buď všechny povolit níže tlačítkem „Souhlasím se všemi“, odmítnout nebo nastavit podrobně "Detailní nastavení". Výběr můžete také později změnit. Více informací o cookies.

Funkční cookies Tyto cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a proto je není možné vypnout.
Analytické cookies Analytické cookies nám pomáhají sledovat a analyzovat způsob v systému Google Analytics 4, jakým návštěvníci interagují s naší stránkou. Tyto informace nám umožňují vylepšovat obsah a poskytovat lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies Čtení a zapisování cookies pro marketingové účely pro reklamní systémy jako je např. Google Ads či Sklik. Tyto cookies nám umožňují sledovat chování uživatelů a měřit výkon webu a efektivitu našich reklamních kampaní.
Personalizovaná reklama Remarketingové cookies nám umožňují prezentovat vám personalizovanou reklamu na základě vašich předchozích interakcí s naší stránkou v systémech jako je Google Ads, Sklik.
Využití osobních dat Touto volbou nastavíte souhlas s odesíláním a zpracováním vašich osobních údajů společnosti Google pro účely cílení a vyhodnocování online reklamy a cíleného marketingu.
Cookies sociálních sítí Jedná se o cookies spojené se sociálními sítěmi, jako je např. Facebook. Umožňují interakci mezi naší stránkou a sociálními platformami. Touto volbou nastavíte souhlas s odesíláním a zpracováním vašich údajů a chování na našem webu těmto společnostem. To nám pomáhá optimalizovat obsah a reklamu pro uživatele na základě vašich preferencí.