Změna účetní/ho jako příležitost: kdy může společnosti prospět


18. listopadu 2025
Kategorie: Účetnictví
Autor: Eva Killiánová
Délka čtení:

Rozhodnutí změnit zpracovatele účetnictví není v podnikání nic výjimečného. Objevuje se ve chvílích, kdy se mění potřeby firmy – když roste, zjednodušuje svůj provoz, hledá odbornější zázemí, nebo se zkrátka rozchází v představách o vzájemné spolupráci.

Pro mnoho podnikatelů je tato změna citlivý krok. Obavy, že se něco ztratí, že přechod zabere příliš času nebo že účetnictví “spadne pod stůl” jsou přirozené. Dobrá zpráva je, že pokud je proces veden profesionálně a férově, žádné drama nenastane.

Férovost je vizitka profesionála!

Veškeré účetní doklady jsou vždy majetkem klienta. Účetní má povinnost je vrátit, a to i tehdy, kdy dochází k ukončení spolupráce z důvodu porušení smlouvy. Klient má plné právo na přístup k účetním sestavám, jako jsou účetní deník, inventarizace účtů, hlavní kniha, výkazy účetní závěrky a další závěrkové sestavy. To platí i pro zálohy účetního systému. Nic z toho nesmí být zadržováno ani používáno jako páka k vyjednávání.

Neférové jednání může klienta vystavit zbytečným rizikům – od nesrovnalostí při auditu přes ztrátu kontinuity účetních období až po sankce od správce daně. Proto v MATIDAL GROUP dbáme na to, aby bylo předání vždy kompletní, transparentní a včasné. Uzavřené účetní období a kvalitní inventarizace účtů jsou pro nás samozřejmostí – nejen odborný postup, ale také naše vizitka a závazek vůči klientovi.

Účetní doklady se klientovi vrací vždy, protože jsou jeho majetkem.
Pokud však smlouva o vedení účetnictví stanoví, že zpracované účetní výstupy přecházejí do vlastnictví klienta až po zaplacení ceny, pak předání kompletních a smluvených výstupů následuje po vypořádání všech závazků vůči zpracovateli.

Co je klíčem k hladkému předání účetnictví?

Předání účetnictví není jen technická rutina – je to odborný proces, který určuje kvalitu navazující evidence. Pokud jsou účetní na obou stranách profesionálové, dokáží si potřebné záležitosti vykomunikovat napřímo. Klient tak nemusí být zatahován do neshod a může se soustředit na podnikání.

V praxi proto většinu komunikace s původním účetním přebíráme my. Klient díky tomu získává klid a jistotu, že přechod proběhne bez zbytečného stresu.

Podklady, které jsou pro hladký start zásadní:

  • účetní sestavy (hlavní kniha, obratová předvaha, deník),
  • knihy faktur,
  • registr dlouhodobého majetku,
  • inventarizace rozvahových účtů (zajišťuje správnou návaznost na předchozí období),
  • záloha účetního systému (výrazně urychluje začátek spolupráce).

Jak probíhá onboarding nového klienta v MATIDAL GROUP?

Jakmile se s novým klientem dohodneme na spolupráci, začínáme směřovat jednotlivé kroky k tomu, abychom úspěšně nastavili dlouhodobý a funkční vztah. V MATIDAL GROUP si zakládáme na tom, abychom klienta dobře poznali, rozuměli jsme jeho podnikání i potřebám. V začátku je komunikace velmi intenzivní, což je z naší perspektivy v pořádku, je mnoho informací, které si s klientem potřebujeme vzájemně sdělit.

Krok 1

Setkáváme se s klientem
Seznamujeme se se specifiky podnikání, očekáváními a procesy. Společně hledáme nejefektivnější nastavení spolupráce.

Krok 2

Připravujeme časový harmonogram
Domlouváme termíny převzetí účetnictví, předávání podkladů a oblastí reportingu.

Krok 3

Nastavujeme účetní metodiku
Analyzujeme převzaté postupy, seznamujeme se se směrnicemi a navrhujeme úpravy tam, kde to dává smysl.

Krok 4

Napravujeme chyby
Pokud objevíme nesrovnalosti, klientovi vysvětlíme rizika a doporučíme vhodný postup nápravy.

Krok 5

Plynule pokračujeme
Po nastavení procesů spolupráce pokračujeme dlouhodobě a stabilně na pevných základech.

Změna jako příležitost

Změna účetní/ho nemusí znamenat komplikace. Naopak – může být příležitostí k lepšímu nastavení procesů, digitalizaci dokladů nebo zefektivnění reportingu pro majitele, banky i investory. Správně zvládnutý přechod dokáže podnikání posunout o krok dál.

Proto vždy zdůrazňujeme: profesionalita, férovost a kolegialita jsou základem každého úspěšného předání. A v účetnictví platí dvojnásob.


Jak se rozloučíte, tak si Vás budou pamatovat – v účetnictví to platí dvojnásob.

Zpět

Tato webová stránka používá cookies

Můžete buď všechny povolit níže tlačítkem „Souhlasím se všemi“, odmítnout nebo nastavit podrobně "Detailní nastavení". Výběr můžete také později změnit. Více informací o cookies.

Funkční cookies Tyto cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a proto je není možné vypnout.
Analytické cookies Analytické cookies nám pomáhají sledovat a analyzovat způsob v systému Google Analytics 4, jakým návštěvníci interagují s naší stránkou. Tyto informace nám umožňují vylepšovat obsah a poskytovat lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies Čtení a zapisování cookies pro marketingové účely pro reklamní systémy jako je např. Google Ads či Sklik. Tyto cookies nám umožňují sledovat chování uživatelů a měřit výkon webu a efektivitu našich reklamních kampaní.
Personalizovaná reklama Remarketingové cookies nám umožňují prezentovat vám personalizovanou reklamu na základě vašich předchozích interakcí s naší stránkou v systémech jako je Google Ads, Sklik.
Využití osobních dat Touto volbou nastavíte souhlas s odesíláním a zpracováním vašich osobních údajů společnosti Google pro účely cílení a vyhodnocování online reklamy a cíleného marketingu.
Cookies sociálních sítí Jedná se o cookies spojené se sociálními sítěmi, jako je např. Facebook. Umožňují interakci mezi naší stránkou a sociálními platformami. Touto volbou nastavíte souhlas s odesíláním a zpracováním vašich údajů a chování na našem webu těmto společnostem. To nám pomáhá optimalizovat obsah a reklamu pro uživatele na základě vašich preferencí.