Začátek nového roku je pro mzdové účetní obdobím plným termínů souvisejících se skončením roku uplynulého.
Připravili jsme přehled těch nejdůležitějších.
15. února 2025 – finanční úřad: roční zúčtování záloh na daň z příjmů
Do tohoto data musí mzdová účtárna:
- získat od zaměstnanců veškeré podklady pro roční zúčtování daně (“RZD”),
- zajistit podepsaná prohlášení poplatníka daně na rok 2025 (tzv. “růžové prohlášení”).
Podání žádost o RZD i podpis růžového prohlášení je nicméně v první řadě povinností zaměstnance.
Pokud zaměstnanec podá zaměstnavateli žádost o RZD v tomto termínu, jemu přeplatek na dani přesahující 50 Kč vrácen nejpozději ve mzdě za březen. Ve stejném termínu je ze mzdy zaměstnavatelem stržen případný nedoplatek na dani.
15. února 2025 - úřad práce: plnění povinného podílu OZP
Zaměstnavatelé jsou povinni do tohoto data nahlásit a případně uhradit příslušné pobočce Úřadu práce plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
3. března 2025 a 20. března 2025 – finanční úřad: vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti
Zaměstnavatelé, kteří zpracovávají vyúčtování v listinné podobě, musí odevzdat formulář na příslušný finanční úřad nejpozději do
3. března 2025.
Zaměstnavatelé podávající vyúčtování elektronicky mají lhůtu prodlouženou do 20. března 2025.
1. dubna 2025 – finanční úřad: vyúčtování daně vybírané srážkou
Daň vybíraná srážkou se vztahuje nejčastěji na:
- zaměstnance pracující na dohodu o provedení práce nebo dohodu o pracovní činnosti do limitu, kteří nepodepsali “růžové prohlášení”,
- výplaty podílů na zisku.
Vyúčtování se podává odděleně za poplatníky, kteří jsou fyzické osoby, a poplatníky, kteří jsou právnické osoby.
31. května 2025 – ČSSZ: evidenční listy důchodového pojištění (ELDP)
Tiskopis ELDP slouží k evidenci účasti na důchodovém pojištění. Zaměstnavatel jej zasílá elektronicky na ČSSZ a v papírové podobě předává zaměstnancům.
Pokud je zaměstnání ukončeno během roku, je nutné vystavit ELDP do jednoho měsíce po konečném vyúčtování příjmů, nejpozději do
31. ledna následujícího roku.
Další povinností související s ukončením předchozího kalendářního roku je archivace účetních dokladů.
Nejdelší dobu archivace mají mzdové listy. Musí být archivovány po dobu 45 let od konce kalendářního roku, ke kterému se vztahují. Od 1.1.2023 byla zákonná doba prodloužena z původních 30 let.
Archivace dokladů
Povinná doba archivace se liší dle typu dokumentu.
- 45 let: Mzdové listy (od roku 2023 prodlouženo z původních 30 let).
- 20 let: Manažerské smlouvy.
- 10 let: Pracovní smlouvy, mzdové výměry, zápočtové listy.
- 6 let: Seznam společníků a členů statutárního orgánu.
- 3 roky: Rozvrhy a evidence pracovní doby, stejnopisy evidenčních listů.
Archivace dokladů pro osoby pobírající starobní důchod je 10 let.

Veronika Husárová
hlavní mzdová účetní
Kontaktujte nás
Obraťte se na nás a svěřte své mzdové účetnictví do profesionálních rukou.