Nová povinnost opravy odpočtu DPH z neuhrazených závazků po splatnosti


V našem listopadovém článku sme přehledně shrnuli nový institut opravy odpočtu daně dlužníkem v případě neuhrazení závazku po stanovené lhůtě splatnosti. Nyní, v kontextu Informace k opravě nároku na odpočet daně u pohledávek po splatnosti na straně dlužníka (§ 74b ZDPH) publikované Generálním finančním ředitelstvím, přinášíme detailnější informace.

Nová zákonná úprava zavádí povinnost pro dlužníky – plátce DPH – snížit uplatněný odpočet daně u nezaplacených závazků, které zůstaly neuhrazené po dobu delší než 6 měsíců od data splatnosti. Jedná se o zásadní změnu s dopady na široké spektrum plátců DPH, zejména těch, kteří pracují s delšími splatnostmi nebo mají obchodní vztahy s propojenými osobami.

Kdy vzniká povinnost opravit odpočet daně?

Povinnost snížit odpočet DPH nastává, pokud:

  • DUZP plnění nastalo od 1. 1. 2025 a dále,
  • závazek zůstane neuhrazen více než 6 měsíců po splatnosti,
  • plátce nárokoval odpočet DPH z přijatého plnění.

Oprava uplatněného odpočtu se neprovádí zpětně, ale ve zdaňovacím období, do kterého spadá poslední den lhůty 6 měsíců od splatnosti závazku. V praxi tak plátci provedou první opravy v přiznání k DHP za období za červenec 2025 (resp. 3. čtvrtletí 2025).

Jaká plnění spadají do režimu?

Tato povinnost se vztahuje pouze na plnění, ze kterých má povinnost odvést DPH dodavatel (věřitel) dle § 108 odst. 1 ZDPH. Nevztahuje se tedy na případy, kdy má povinnost přiznat daň příjemce plnění – typicky při pořízení zboží z jiného členského státu, přijetí služby od osoby neusazené v tuzemsku nebo u tuzemských plnění v režimu přenesení daňové povinnosti.

Výjimka pro čtvrtletní plátce DPH

Plátci s čtvrtletním zdaňovacím obdobím nemusí odpočet opravovat, pokud do úplného zaplacení dojde ještě ve stejném čtvrtletí, ve kterém by jinak oprava nastala.

Zvýšení odpočtu po úhradě

Došlo-li k opravě odpočtu a následné (částečné nebo úplné) úhradě závazku, může plátce opětovně zvýšit původně snížený odpočet, a to ve výši uhrazené části. Oprava se provádí nejdříve v přiznání k DPH za období, ve kterém nastane úhrada, přitom nejpozději do dvou let od okamžiku, kdy bylo možné opravu poprvé provést.

Zápočet = úhrada

Pokud je závazek splněn vzájemným zápočtem závazků a pohledávek, považuje se takový postup za uspokojení pohledávky. Oprava odpočtu se tedy neprovádí, nebo může být následně zvýšena dle § 74b odst. 4 ZDPH.

Reklamace nebrání opravě

Probíhá-li reklamace a plnění nebylo uhrazeno, povinnost opravit odpočet DPH stále trvá, pokud uplynula zákonná lhůta. Oprava podle § 74 ZDPH (např. sleva) a § 74b ZDPH se posuzují samostatně.

Vliv poměrného a kráceného odpočtu (§ 75 a § 76)

Pokud byl nárok na odpočet uplatněn jen částečně:

  • oprava podle § 74b respektuje původní omezený nárok (poměrný nebo krácený koeficient),
  • změna koeficientu v ročním vypořádání neovlivní výši opravy podle § 74b.

Vykazování v přiznání k DPH a KH

  • snížení odpočtu daně: ř. 40 (41) záporně, ř. 34 kladně
  • zvýšení odpočtu: ř. 40 (41) kladně, ř. 34 záporně

Kontrolní hlášení: oddíl B.2, příznak „P“, uvádí se DIČ dodavatele

Co doporučujeme plátcům DPH?

  • Sledovat splatnosti závazků a jejich skutečné úhrady.
  • Zavést systém včasného upozornění na 6měsíční lhůtu.
  • Důsledně evidovat a dokumentovat zápočty, splátky a případné reklamace.
  • Interně vyřešit způsob vykazování v KH (číslo dokladu, datum DUZP, DIČ dodavatele).
  • Přehodnotit řízení cashflow u propojených osob, kde dochází k častému prodlení.

Lenka Rybáková
MATIDAL GROUP

Tato webová stránka používá cookies

Můžete buď všechny povolit níže tlačítkem „Souhlasím se všemi“, odmítnout nebo nastavit podrobně "Detailní nastavení". Výběr můžete také později změnit. Více informací o cookies.

Funkční cookies Tyto cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a proto je není možné vypnout.
Analytické cookies Analytické cookies nám pomáhají sledovat a analyzovat způsob v systému Google Analytics 4, jakým návštěvníci interagují s naší stránkou. Tyto informace nám umožňují vylepšovat obsah a poskytovat lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies Čtení a zapisování cookies pro marketingové účely pro reklamní systémy jako je např. Google Ads či Sklik. Tyto cookies nám umožňují sledovat chování uživatelů a měřit výkon webu a efektivitu našich reklamních kampaní.
Personalizovaná reklama Remarketingové cookies nám umožňují prezentovat vám personalizovanou reklamu na základě vašich předchozích interakcí s naší stránkou v systémech jako je Google Ads, Sklik.
Využití osobních dat Touto volbou nastavíte souhlas s odesíláním a zpracováním vašich osobních údajů společnosti Google pro účely cílení a vyhodnocování online reklamy a cíleného marketingu.
Cookies sociálních sítí Jedná se o cookies spojené se sociálními sítěmi, jako je např. Facebook. Umožňují interakci mezi naší stránkou a sociálními platformami. Touto volbou nastavíte souhlas s odesíláním a zpracováním vašich údajů a chování na našem webu těmto společnostem. To nám pomáhá optimalizovat obsah a reklamu pro uživatele na základě vašich preferencí.